Brandweer waarschuwt: Telefoon in bed opladen levensgevaarlijk

 
 

Begin oktober 2019 is er op lugubere wijze een slapend meisje uit Kazachstan van 14 jaar overleden, omdat haar smartphone was ontploft vlak naast haar gezicht.[1] Als bekenden haar de volgende morgen willen wekken, is ze overleden. Gevolg was dat de batterij van de telefoon vlak bij haar lag en de accu vlam is gaan vatten en door een knal uit het toestel is geschoten.

 

Ook in Nederland komen er steeds meer claims binnen bij verzekeraars, omdat toestellen in brand vliegen en er letselschade optreedt. De helft van het aantal woningbranden wordt veroorzaakt door elektronische apparaten, zoals smartphones en powerbanks. Er zijn een aantal problemen met het ‘s nachts opladen van een telefoon. Ten eerste, het is verstandiger om je telefoon op te laden als je er zelf bij bent, zodat een telefoon niet oververhit raakt. Ten tweede is er het probleem van ‘overladen’. Als je ‘s nachts je telefoon oplaadt dan kan het vlam vatten, omdat je telefoon te lang aan de lader ligt. Bovendien, bij namaakproducten zoals alternatieve opladers wordt dat gevaar vergroot. Advies van Brandpreventie is daarom originele spullen te kopen in plaats van goedkope nep merken. Dit is tevens ook onderzocht door de NOS. [2]

 

Hoe kan zo’n brand dan ontstaan? Een elektronisch apparaat heeft een bepaald vermogen en daarvoor is een goede spanningsomvormer nodig. Het stopcontact kan een hogere spanning geven dan het apparaat nodig heeft. Als de spanningsregelaar niet goed werkt kan er hitte ontstaan en stijgt de kans op ontploffingsgevaar. Als je bijvoorbeeld je telefoon onder je kussen legt, dan kan een telefoon de hitte niet goed aan en kan er brand ontstaan. Dit kan leiden tot brandwonden, andere letselschade en schade aan goederen. In reactie hierop heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in totaal 41 opladers onderzocht en daarvan 24 verboden.

 

Bij elektronische apparaten is het risico groot dat er iets fout kan gaan. Bij accu’s ligt dat risico nog hoger, meldt de brandweer.[3] Zorg er daarom voor dat je werkende rookmelders in huis hebt en aanwezig bent wanneer je elektronische apparaten oplaadt, zodat schade en leed voorkomen kan worden.

 

[1] https://www.dailymail.co.uk/news/article-7519625/Girl-14-dies-charging-phone-explodes-pillow-Kazakhstan.html

[2] https://www.youtube.com/watch?v=KIfU9cz2yVE

[3] https://www.brandweer.nl/actueel-landelijk/2017/laad-je-apparatuur-verstandig-op

 

Over auteur

L.Schuttert
Letselschadebehandelaar  

 
 

MISSCHIEN OOK INTERESSANT